Suche nasiona roślin strączkowych

pobrane (24)Warzywa strączkowe w postaci suchego ziarna wydziela się z grupy warzyw, ponieważ wyraźnie różnią się swymi właściwościami odżywczymi i są bliższe pod tym względem produktom zbożowym. Do grupy tej zalicza się groch, fasolę, bób, a także soję i soczewicę. Albowiem są one źródłem białka o dość wysokiej wartości biologicznej. Groch, fasola, bób i soczewica zawierają go  ponad dwadzieścia procent. W białku tym, podobnie jak i w białkach mleka, występuje duża ilość aminokwasu egzogennego ? lizyny. Obok białka, nasiona roślin strączkowych zawierają dużo węglowodanów, a także ? jak ma to miejsce w wypadku soi- są źródłem tłuszczu o dużej zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nasiona roślin strączkowych są bogate w witaminy z grupy B, szczególnie w tyminę i niacynę. W postaci świeżej warzywa strączkowe stanowią dobre źródło witaminy C oraz karotenu.

Zarówno suche jak i świeże nasiona strączkowe dostarczają znacznych ilości takich składników mineralnych, jak żelazo, miedź, magnez, wapń, potas i siarka, a także błonnika pokarmowego. Nasiona te są jednak produktami trudno strawnymi ze względu na obecność węglowodanów typu pentozanów  oraz ze względu na zawartość substancji anty odżywczych, takich jak na przykład inhibitory trypsyny. Duże spożycie tych nasion może prowadzić do wzdęć i trudności w procesie trawienia.

Charakterystyka cukru i słodyczy

pobraneCukier jest produktem, który dostarcza wyłącznie energii w postaci tak zwanych pustych kalorii. Nie jest on z całą pewnością nośnikiem innych składników odżywczych. Do grupy cukru i słodyczy zalicza się również wyroby cukiernicze i ciastkarskie oraz czekoladowe, dżemy marmolady i tym podobne. Zawierają one znaczne ilości białka, składników mineralnych, oraz kwasów organicznych, a także tłuszczu. Znaczącym źródłem tych ostatnich, są przede wszystkim ciastka oraz czekolady. Do grupy słodyczy jest także zaliczany miód pszczeli.

Głównym jego składnikiem jest mieszanka cukrów prostych. Zawiera on jednak w swym składzie substancje, którym przypisuje się właściwości bakteriobójcze, a to jest  hamowanie rozwoju drobnoustrojów. Cukier i słodycze mają działanie zakwaszające. Wiadomo ogólnie, że nadmierne spożycie cukru i słodyczy jest niewskazane. Sprzyja między innymi otyłości i próchnicy zębów. Całkowite wyeliminowanie cukru z diety jest jednak niekorzystne. Są doniesienia, że cukier oddziałuje pozytywnie na funkcjonowanie neuroprzekaźników w mózgu. Zagadnienie to jest przedmiotem badan naukowych. Nie zmienia to jednak faktu, że spożywanie cukru oraz słodyczy przez człowieka powinno być kontrolowane. Zwłaszcza jeżeli chodzi o małe dzieci, ponieważ w ich przypadku to bardzo ważne i wpływa na zdrowie.

Charakterystyka warzyw strączkowych

pobrane (1)Do warzyw strączkowych należą z całą pewnością  suche nasiona fasoli, grochu, soi oraz soczewicy. Albowiem są to produkty o bardzo wysokiej wartości energetycznej. Owe rośliny strączkowe charakteryzują się wysoką zawartością białka, wynoszącą niemal dwadzieścia do trzydziestu procent. Ponadto te białko, to najwyższa wartość białek roślinnych. Oprócz tego dochodzi również wysoka zawartość błonnika i obecność tak zwanych cukrów wzdymających. Ten proces ogranicza w wielu przypadkach zastosowanie suchych nasion roślin strączkowych w żywieniu człowieka. W ramach ciekawostki można także dodać, że w nasionach roślin strączkowych znajduje się wiele składników mineralnych, a wśród nich znajdziemy fosfor, magnez, żelazo, oraz cynk.

Nie są one jednak dobrze przyswajalne, ponieważ obecność błonnika i kwasu fitynowego, nie jest tolerowany przez organizm ludzki. Zatem jeśli chodzi o witaminy, to możemy się w grupie warzyw strączkowych spodziewać się witamin z grupy B, szczególnie witaminę B jeden. Lecz mimo że organizm nie przyswaja takich składników, to warto czasem przemycać niektóre z nich w codziennej kuchni. Wówczas możemy to uczynić, gdy gotujemy zupę krem, wówczas niektóre produkty możemy zmiksować, albo również w wszelakich pieczeniach, gdzie tylko nadamy odpowiedni aromat całej potrawie.

Charakterystyka owoców i warzyw

imagesWarzywa i owoce to grupa produktów nisko energetycznych o wysokiej wartości odżywczej, które spełniają funkcje regulujące i ochronne. Wykazują działanie zasado-twórcze, gdyż zawierają duże ilości sodu, potasu, żelaza, magnezu oraz wapnia. Produkty takie jak warzywa i owoce stanowią zasadnicze źródło witamin, soli mineralnych, błonnika, cukrów prostych, dwucukrów, kwasów organicznych, barwników, olejków eterycznych i fitoncydów. Średnie spożycie na dzień powinno wynosić 800 gram na osobę, no i ważne, aby rozmieścić je na trzy lub pięć posiłków. Warzywa bogate są w witaminę C, to przede wszystkim; jarmuż, papryka, natka pietruszki, warzywa kapustne, oraz brukselka.

Zaś wśród owoców wyróżnia się dziką różę, czarną porzeczkę, czarny bez, maliny, truskawki i kiwi. Jeśli chodzi o owoce jagodowe, to są one również dobrym źródłem albuminoidów ? czyli związków przeciw utleniających. Natomiast jeśli chodzi o warzywa i owoce obfitujące w witaminę A, czyli beta karoten, to wyróżnia się marchew, dynię, paprykę czerwoną, jarmuż, brokuły ? warzywa, zaś jeśli chodzi o owoce, to z pewnością będą to morele, brzoskwinie, melony oraz papaja. Tak więc zapoznając się z tą grupą produktów, warto ją wprowadzać we własne posiłki, albowiem z całą pewnością będą one lepsze od czekolad i innych słodyczy, co z pewnością przyjdzie nam na zdrowie.

Charakterystyka ryb

images (1)Wartość odżywcza ryb jest bardzo zbliżona do wartości mięsa zwierząt rzeźnych, a ich białko ryb jest także białkiem pełnowartościowym, można się w nim doszukać nawet dwudziestu procent. Ryby zwłaszcza te morskie, są dobrym źródłem składników mineralnych, wśród tej grupy można wyróżnić miedź, jod, kobalt, a także można w nim dopatrzeć się witamin z grupy A oraz D. Ryby spożywane ze ośćmi, są źródłem wapnia. Ich tłuszcz rybi zawiera znaczące ilości kwasów tłuszczowych, w tym bardzo ważnych dla organizmu niezbędnych nienasyconych kwasów tłucz owych, czyli NNKT. Kwasy te obniżają poziom cholesterolu we krwi. Z tego powodu zaleca się spożywanie ryb dwa, a nawet trzy razy w tygodniu. Ryby wykazują właściwości kwasotwórcze. Ryby są także bardzo bogatym źródłem energii. W podstawach żywienia występuje grupa białek, która dzieli się na proste i złożone. Do grupy białek prostych, zalicza się miogen i miozynę ? są to białka pełnowartościowe, zaś kolagen to białko niepełnowartościowe. Białka złożone to mioglobina, która jest odpowiedzialna za barwnik mięśni, a hemoglobina za barwnik krwi. Tak znając już charakterystykę odżywczą ryb, nie zapominajmy o ich użyciu w naszej kuchni, bo jak sami się przed chwilą dowiedzieliśmy są one bardzo ważne oraz są dobrze przyswajalne przez nasz organizm. Warto o tym pamiętać.